saranorrman

Vad är det största sociala misstaget man kan göra på kolonilotten?

Sara Norrman
hace 7 años

Hej!

Om du har en kolonilott, vill vi höra från just DIG! Vi vill skriva en artikel om livet på kolonilotten, det som är bra men också det som kan vara lite knepigt. Vilka sociala misstag får man inte göra? Hur ska man bemöta någons illaluktande kompost? Vad gör man med grannen som ständigt 'lånar' ens verktyg? Berätta om era erfarenheter!

Annikas extra bilder · Más información

Comentarios (8)

  • Sara Norrman
    Autor original
    hace 7 años

    Det låter som en stor förening Sara! Finns det något speciellt beteende du tycker man ska absolut undvika? Och du får gärna berätta vad du odlar, blir nyfiken;)

  • linneamagnusson
    hace 7 años

    Skaffade koloni när jag var blott 23år, ganska tufft då majoriteten är pensionärer som haft koloni i över tio år. Märkt att det är mycket viktigt att det ser "städat och respektabelt ut". Detta har gjort att det har skurit sig lite bland mig och mitt närmsta grann-par. De har nämligen en nästan pedantisk syn på hur en koloni ska se ut. Där är jag ju tvärtemot och istället uppskattar lite blommor här och där, inte i rader efter färg och höjd. Förståelsen för att alla odlar olika och har olika förutsättningar och visioner är inte direkt deras starka sida. Men har lärt mig att vara trevlig och inte småsint och helt enkelt inte bry mig.

    Sara Norrman agradeció a linneamagnusson
  • Sara Arvidson
    hace 7 años

    Jag odlar faktiakt det mesta, blommor, bär, grönsaker. Var bara 22år när jag tog över min lott och då var det främst pensionärer, men nu senaste åren har det ändrats till tvärt om. Jag tycker beteenden så som "jag behöver inte hjälpa till med något", "jag har en lott bara för att kunna skryta, men jag använder den inte" är värst.

  • PRO
    Villaprodukter.se och Hemmaprodukter.se
    hace 7 años

    En bra kompost luktar inte

    Sara Norrman agradeció a Villaprodukter.se och Hemmaprodukter.se
  • mariannese
    hace 7 años

    Jag har ingen koloni men har varit hos vänner med antingen odlingslott eller koloni. Det som irriterar mest är att en del inte vill sköta gemensamma ytor. I en förening skulle gångarna rensas gemensamt, alltså var och en utanför sin "tomt" och de som inte gjorde det var inte populära. Ogräs är en vanlig orsak till osämja och växter som sprider sig vida omkring, som pepparrot.

  • PRO
    Villaprodukter.se och Hemmaprodukter.se
    hace 7 años

    håller med dig

España
Personalizar mi experiencia con el uso de cookies

Houzz utiliza cookies y tecnologías similares para personalizar mi experiencia, ofrecerme contenido relevante y mejorar los productos y servicios de Houzz. Al hacer clic en 'Aceptar' confirmo que estoy de acuerdo con lo antes expuesto, como se describe con más detalle en la Política de cookies de Houzz. Puedo rechazar las cookies no esenciales haciendo clic en 'Gestionar preferencias'.