Houzz Logo Print
anna_6

Skapa olika rum i trädgården?

Anki21
hace 8 años

Jag har hört att man brukar prata om att man ska försöka skapa "olika rum" i trädgården men vad betyder det egentligen och hur gör man??? Tomten på landet som jag försöker få till består av en enda stor gräsmatta... Någon som har något tips hur jag ska gå till väga för att lyckas?

Nyfunkis · Más información

Comentarios (9)

  • mariannese
    hace 8 años

    Jag började med precis en sådan tomt, typiskt 50-tal. Det fanns inga gränser mellan oss och våra fem granntomter utan vi delade samma ändlösa gräsmatta i nästan amerikansk stil. De som byggde vårt hus 1953 ville ha det så och eftersom de var först i området kunde de bestämma över de nya husägarna. Det visade sig att när vi ville plantera häckar var övriga grannar helt med på det och på sydsidan delade vi på jobbet. Sen planterade vi fruktträd i två rader i söder med stora rosbuskar mellan som en allé. Genast blev det lummigare och ett långsmalt rum bildades. Sen blev det en rad med rosbågar för klätterrosor och mindre rosor och perenner på två sidor längs bågarna i nord-sydlig riktning. Det blev en genomskinlig vägg på den sidan men man upplever ändå köksträdgård och bärbuskar bakom som ett eget rum. Vi anlade en mycket stor rabatt i sydost med en rundad idegranshäck bakom. Bakom den häcken bildades ännu ett rum, mörkt och skuggigt men svalt under varma somrar. Vi delade av halva tomten i öst-västlig riktning av en häck med 10 gallicarosor, låga nog att se över men även den bildar två stora rum mellan två delar av trädgården. Den häcken matchar ett syrenbuskage som redan fanns på tomten på andra sidan. Vi är rossamlare men vilka buskar som helst kan användas som rumsskapare, kanske buskar och träd som ger höstfärg. Ständiggröna buskar är bra för att ge "winter interest", tuja, idegranar, vanliga pelarenar, t om vanlig gran i norr. Sommartid kan storvuxna perenner och prydnadsgräs också ge rumskänsla och växer ju fortare än buskar och träd. Vi har en jättelik plymspirea på framsidan som delar av där och ett miscanthusgräs ger samma effekt. En snabb utväg är förstås spaljéer, med eller utan klängväxter. Vi har uteplatser i alla rum, tre större för att äta ute i olika väderstreck och flera små för att sitta ner, fika eller sola. Från början hade vi bara gräs som underlag men med tiden har vi lagt plattor av olika slag.



  • PRO
    User
    hace 8 años
    Última modificación: hace 8 años

    Rum är en oprecis benämning som gärna används när det fattas en form för identitet eller samhandling (interaktion). Jag tycker det enklaste sättet att lösa detta är vid hjälp av några träd som naturligt hör hemma på orten. Då blir hagen också en del av naturlandskapet, och ser inte öde ut när ingen är hemma.

    Nu skriver jag lite mer (onst kl.13) :)

    Hen blev till i naturen. Naturliga upplevelser och intryck är därför viktiga för att känna sej levande. Det kan vara svårt att skapa harmoni i en trädgård om man startar med funktioner. Det kan bli lite konstigt. Jag tycker ofta att det är trädgårdar som används mycket som är dom finaste, och dom används mycket för att det är en trevlig plats att vara, inte så mycket på grund av funktion. När en skapar et utekök i trädgården är det gärna som et funktionellt alternativ till köket inne. Detta är mera funktion än trädgård. Det skal inte vara för mycket sol och värma, men lyst och svalt. Om en lyckas med detta är det maten och leende på kocken som avgör, inte så mycket hur det ser ut.

  • mariannese
    hace 8 años

    Jag håller inte med. Jag tycker man kan tänka ungefär likadant om rum i trädgården som i huset. Man utgår från de behov man har, matplats/utekök, lekplats för barn, köksträdgård, rum för vila/solande. Skillnaden är att man måste tänka på den stora bilden samtidigt, trädgården måste vara en harmonisk helhet men det är ju idealet även i ett hem.

  • PRO
    Lykkans Designträdgårdar
    hace 8 años

    Det är roligt att trädgårdsplanera!

    Här kommer lite korta tips!

    Är det
    ett landställe där ni endast tillbringar kortare stunder under året, så sänk
    kraven och anpassa växtligheten efter din kunskap och den skötselnivå du klarar
    av. Låt inte trädgården bli ett måste.Växter
    måste väljas utifrån platsens förutsättningar, klimat och jordmån bestämmer
    växtval. Jobbar du med naturen får du en frisk och grönskande trädgård som
    håller på lång sikt. Det är
    väldigt skönt att vandra runt I sin trädgård och ha flera platser att sitta ned
    på. Planera för
    många sittplatser, vandra runt med en stol och känn efter. En plats för varje
    stund. I sol och skugga. En liten egen plats för bara dig och din favorit stol.
    En större plats för umgänge, När du har valt ut dina favorit-sittplatser i
    trädgården är det dags att planera för rumsbildande växtlighet.

    Träden I
    trädgården ger förankring åt huset, och hus behöver omslutas av växtlighet.
    Först då upplever du rumslighet och trygghet i din trädgård. Höga häckar är
    fantastiska rumsavdelare. hit når inte hård blåst och marken håller fukt längre
    vilket gynnar dina växter. Träd bildar tak och ger skugga.
    Buskar klippta som häckar är väggar, klippta buskar ger trädgården ett stilrent
    och stramt formspråk. Väljer du friväxande buskar får du blomning och skapar en
    mer klassisk och romantisk känsla. En
    kombination är alltid spännande. Som komplement kan plank och spaljéer
    fungera bra som rumsavdelare. Tänk på att lämna öppningar I väggarna för insyn
    och utsikt, det ökar spänningen I trädgården.

    Våga
    minska på en stora gräsmatta. Marktäckande
    växtlighet sköter sig i stort sett själv, det gör inte en gräsmatta. Är
    gräsmattan väldigt stor, skulle jag fundera på att anlägga en äng, kanske med
    klippta gräsmatte gångar.

    Lykka
    till!

  • Anki21
    Autor original
    hace 8 años

    Tusen tack för alla användbara tips!!!

  • PRO
    Sense Garden Trädgårdsdesign
    hace 7 años

    Snygg design.

  • PRO
    Håkan Sköld Fastighetsbyrå
    hace 7 años

    Denna typ av inspiration behövs mer , så tummen upp !

  • PRO
    Kungsbacka Trädgårdsdesign AB
    hace 7 años

    Tänk på att fundera ut vilka funktioner och behov som står i fokus innan du planerar rummen. Det är ju hur ytan ska användas som bestämmer utseendet, storleken, proportionen och karaktären. Kontakta gärna oss om du behöver mer hjälp.

Patrocinado

Volver a cargar la página para no volver a ver este anuncio en concreto

España
Personalizar mi experiencia con el uso de cookies

Houzz utiliza cookies y tecnologías similares para personalizar mi experiencia, ofrecerme contenido relevante y mejorar los productos y servicios de Houzz. Al hacer clic en 'Aceptar' confirmo que estoy de acuerdo con lo antes expuesto, como se describe con más detalle en la Política de cookies de Houzz. Puedo rechazar las cookies no esenciales haciendo clic en 'Gestionar preferencias'.