Houzz Logo Print
katarina_hjortsater

Belysning i soffhörn?

Nu när höstmörkret faller har vi insett att det blir väldigt mörkt i hörnet där vår soffa står. Vi har fönsterbelysning, golvbelysning och taklampa förstås. Har någon något tips på bra och trevlig belysning (för vägg?) som ger ett behagligt ljus utan att besvära när man sitter i soffan? Om det kan fungera som läsbelysning så är det ett extra plus. Det finns inget utrymme för en lampa bakom soffan.

Comentarios (5)

  • PRO
    Andrea Gezelius - Styling & Art Direction
    hace 5 años
    Última modificación: hace 5 años

    Jag älskar denna. Sitter på väggen och går att vrida i alla möjliga positioner, mycket flexibel!

    Ev är det lite för lågt i tak, svårt att se på fotot, men denna lampa brukar annars fungera som "tak", rama in rummet ovanifrån när man har högt i tak. Sitter man i soffan på bilden upplevs den som inramad. Lampan ligger i det högre prisspannet men dyker då och då upp på tex Blocket.

    "Flos 265" heter den. Lycka till!


    Katarina Hjortsäter agradeció a Andrea Gezelius - Styling & Art Direction
  • gittan_brorson
    hace 5 años
    Última modificación: hace 5 años

    Stella, en klassiker från 1994, har jag haft i snart 20 års tid. Tröttnar aldrig på den! Tillverkad med en vitlackad stålram som du enkelt fäster i på väggen i hörnan (den är väldigt lätt, enkla spikar/skruvar duger bra!). Tygskärmen finns i olika färger och mönster som kan kombineras. Jag har två vita ovanför varandra bakom soffan i ett hörn. I er soffhörna skulle det nog räcka med en enda lampa tror jag då den är 78 cm hög - tror den skulle bli jättefin där och pigga upp hörnan även när den inte är tänd. Det är en glödlampa i varje, med lite styrka i funkar den/de som läslampa, iaf hos mig! Pris ca 2450 men kan fås på kampanj nu för ca 1700 om du googlar! Kan även monteras direkt på en vägg. Från Belysningsbolaget där också bilden kommer ifrån (med 3 st Stella monterade ihop). Lycka till, berätta gärna hur det går med ditt projekt! Och fyll gärna på med belysning i någon form på bordet (batteridriven ljusslinga i större glasburk/ljuslykta?) och så finns det lite roliga kuddar med belysning också!



    Katarina Hjortsäter agradeció a gittan_brorson
  • Katarina Hjortsäter
    Autor original
    hace 5 años

    Spännande! Ska kolla upp denna. Bra tips med ljusslinga på bordet. :)


  • PRO
    EWI Styling
    hace 5 años

    Hej! Jag tycker att Jotex har ett väldigt fint urval av vägglampor. Till dig skulle jag rekommendera GEORGIA eller BORNHOLM. https://www.jotex.se/belysning/vagglampor Jag skulle även se över ljuskällorna i övriga lampor i rummet och se om det funkar med en starkare ljuskälla. Ljusa textilier i soffan och på bordet kan också hjälpa. Om det finns möjlighet att dra ut soffan 5 cm från väggarna ska du se att det känns lite luftigare också.

    Katarina Hjortsäter agradeció a EWI Styling
  • PRO
    2700kelvin, smart belysning
    hace 5 años

    Hur använder ni hörnet med soffan? Komplettera med ljuset efter era behov, kanske en diskret läslampa (golvlampan Belid 'Cato' går under soffan). Ofta behövs inget allmänt ljus i vardagsrummet, som ni idag har från 'Maskrosen' ni kanske kan hänga en lampa över bordet, Semi från Gubi tar ingen plats och passar i de flesta rum, snygg design! Skall ni hänga en tavla på den vita väggen, belys den gärna med en tavelbelysning. Och så lite små lampor ut i restan av rummet, ha kul inred massor med ljus ;-D

    Katarina Hjortsäter agradeció a 2700kelvin, smart belysning
España
Personalizar mi experiencia con el uso de cookies

Houzz utiliza cookies y tecnologías similares para personalizar mi experiencia, ofrecerme contenido relevante y mejorar los productos y servicios de Houzz. Al hacer clic en 'Aceptar' confirmo que estoy de acuerdo con lo antes expuesto, como se describe con más detalle en la Política de cookies de Houzz. Puedo rechazar las cookies no esenciales haciendo clic en 'Gestionar preferencias'.