Houzz Logo Print
elvira_dahl

Vad har ni för konst på väggarna?

Elvira Dahlgren
hace 7 años

Tycker det är otroligt svårt att hitta snygga tavlor eller annat att pryda våra väggar med. Jag är så rädd för att köpa fel, eller tavlor som sen inte passar ihop eller är svåra att hitta rätt ram till.

Såklart har jag en förkärlek till äkta konst... men har inte råd att fylla en hel vägg med äkta konst! Och jag vill då väldigt sällan ha posterkopior. Hur ser era väggar ut hemma? Har ni några smarta idéer med vad jag ska smälla upp?

Comentarios (36)

  • mariannese
    hace 7 años
    Última modificación: hace 7 años

    Grafik är äkta konst och bra mycket billigare än målningar. Men viktigast är att köpa det just du tycker om. Börja med att gå på muséer och gallerier och se vad du gillar för stilar. Det kan vara roligt att gå på vernissager. Det är gratis och man behöver inte känna sig utanför för att man inte känner konstnären som blir jätteglad att någon annan än den närmaste bekantskapskretsen kommer. Även en enda fin tavla kan göra hela rummet, man behöver inte satsa på en hel vägg. Skulle du hitta flera bilder så ger sig nog valet av ramar efter hand. Enklast är oftast bäst.

    Glömde nämna auktioner där man kan ha tur att hitta konst billigt, särskilt av någon konstnär som inte råkar vara i ropet just nu men är lika bra för det.

    Elvira Dahlgren agradeció a mariannese
  • PRO
    furniture farm
    hace 7 años
    Última modificación: hace 7 años

    Jag gjorde några enkla ramar, skaffade en skrivare och fotopapper. Just nu har jag bilder på scener ifrån mina favoritfilmer. Fördelen är att det är jätteenkelt att byta motiv/tema när jag känner för det.

    Just mitt tema är även jättebra frågesport vid festligheter :)

    Bara ett förslag.

    Elvira Dahlgren agradeció a furniture farm
  • Elvira Dahlgren
    Autor original
    hace 7 años

    Tack så mycket @Marianne och @Furniture Farm! Mycket bra tips! Furniture Farm - din ide låter spännande! Skulle du kunna posta en bild på hur det ser ut kanske?

  • instockholm
    hace 7 años

    Gå på Affordable Art Fair i Stockholm i October, idéen är att konst skall vara tillgängligt för många ! Affordableartfair.com

    Elvira Dahlgren agradeció a instockholm
  • jutta_swardh
    hace 7 años

    Du kan spana efter utställningar på konstskolor. Både konsthögskolor och t.ex. konstutbildningar på folkhögskolor har regelbundet utställningar. Där kan man också fynda och få fina och roliga verk för ett billigare pris än om du köper något av en etablerad professionell konstnär. Som bonus kanske du någon gång i framtiden upptäcker att du har ett tidigt verk av en känd konstnär på din vägg.

    Elvira Dahlgren agradeció a jutta_swardh
  • Heidi Allen
    hace 7 años

    Snyggt Josefina! Är det hemma hos dig? Riktigt fint

  • Lena Eriksson
    hace 7 años

    Konst är inte farligt, alla köper "fel" konst som ibland kan blir rätt, fast senare. Njut av konsten och köp på känsla, då blir det aldrig fel.

    Älskar du tavlan när du ser den för första gången - köp den (om plånboken håller) oavsett om du tror att den passar eller inte. Eftersom du älskar den kommer du också att hitta en plats för den.

    Fotokonst är något som man kan satsa på (förutsatt att man gillar fotokonst), finns mycket som är prisvärt eller så går man ut själv och fotar, förstorar till den storlek som man vill ha och ramar in.

    Jag blandar hejvilt mellan handmålat, tryck och fotokonst, svart/vitt och färg, enkla och svulstiga ramar, för det enkla passar tillsammans med allt. Håller man sig till en färgskala (t ex guld eller silver/grått) spelar det ingen roll hur ramen ser ut, för det räcker med att färgen matchar.

    Köp helt enkelt den konst som du tycker om, fast ibland faller man pladask för konst som är alldeles för dyr då kan man köpa ett konsttryck istället, ibland är de även sing och numrerade.

    Oftast så passar det någonstans hemma även om det inte alltid blir i just de rummet som du trodde.

    Elvira Dahlgren agradeció a Lena Eriksson
  • eva_eb
    hace 7 años
    Var konstnären!
    Jag och min man köpte själva stora canvas dukar som vi gemensamt satte färg på, personligt och roligt!
    Tänk även på att växter i ett rum renar luften och för in färg och liv:)!
    Elvira Dahlgren agradeció a eva_eb
  • eva_eb
    hace 7 años
    Jag är nämligen sugen på en växt-vägg där hemma alá Patrick Blanc...
  • Elvira Dahlgren
    Autor original
    hace 7 años

    Tack allihopa! Mycket bra tips från er alla! Jag tror ni har rätt, att göra konst själv (fota, måla) och samla på konst man tycker om blir bäst. En växt-vägg låter ju super spännande! Eva, kan du lägga upp en bild här när den är färdig? :)

  • Heidi Allen
    hace 7 años

    Hej Elvira, ville tipsa om en artikel jag läste häromdagen om hur man lyckas med en tavelvägg: https://www.houzz.se/magasin/fraaga-experten-saa-skapar-du-en-gallerivaegg-av-tavlorna-hemma-stsetivw-vs~68634554

  • Carl Palmquist
    hace 7 años

    Fick ta över en gammal pinboard som vi satt upp i sovrummet hemma. Rätt sjysst att bara pinna upp lite foton, vykort, texter osv (inte den på bilden..). Vi hittade även den gamla affishen som har en skön stil tycker jag.

  • PRO
    Konstnär Hanna Ekegren
    hace 7 años

    Välkommen in till mig www.hannaekegren.se för att titta på originalmålningar samt konsttryck :-)

  • PRO
    Älvans Hantverk LpDesign
    hace 7 años

    Ett till tips är att gå in på www.alvan.se och titta på handgjorda tavlor i trä med ledbelysning. Tillverkas även efter önskemål vad gäller storlek, motiv och färg.

  • PRO
    Skenbild Produktion, Fotograf Ingemar Edfalk
    hace 7 años
    Última modificación: hace 7 años

    Se Matton Art, :-)

  • PRO
    Unique things by Lingmerth
    hace 7 años

    www.uniquethingsbylingmerth.com heter min butik. Där säljer jag både orginalmålningar samt prints till ett billigare pris. Välkommen! :)

  • PRO
    Mapiful
    hace 7 años

    Det kan absolut vara svårt att välja vad man ska ha på väggarna - så varför inte hänga upp din favoritplats? Vi på Mapiful.com gör kartor med favoritplatser, passar perfekt i de flesta hem :)

  • PRO
    User
    hace 7 años

    Hei Elvira, du kan finde inspiration til fotokunst/ billeder på Nordic Design Collective http://www.nordicdesigncollective.se/tavlor-posters.html


    De bedste hilsner Nele | Yndlingsting

  • PRO
    Formii
    hace 7 años

    Hej Elvira, hos oss hittar du mängder av inspiration till dina väggar. Du hittar både personliga prints till exempelvis barnrummet eller grafiska prints som du kan ha som en tavelvägg i vardagsrummet. www.formii.se

  • PRO
    Konst av Maria Windna
    hace 7 años

    Tips från mariawindnaskapar på instagram. :) Galleri

  • PRO
    Åkerlundkonst
    hace 7 años

    Hej Elvira! Kika in på Åkerlundkonst där finns både tavlor och mycket inspiration. www.akerlundkonst.se

  • PRO
    Artist Emma Dahlgren
    hace 7 años

    Tips är min mamma som gör vacker konst till väggarna
    elisabethdahlgrenkonst på instagram ! Jag säljer också konsttryck av mina illustrationer:)

  • PRO
    Konstnär Sarah Thomasson Hellgren
    hace 7 años

    Själv har jag min egen konst på väggarna! Kolla gärna min sida här på Houzz.se för inspiration. Mina tavlor är såklart till salu! /Sarah T Hellgren

  • PRO
    Kerstin Gadd - akvareller och andra bilder
    hace 7 años

    Jag har en fördel av att jag målar bilder själv, men trots det är det ju roligt med olika typer av bilder. Gärna grupperade och med luft emellan. Jag målar själv inte så stora bilder och då är det ju lättare att sätta upp fler. Här är en bild jag målat. Den är cirka 30x30 cm utan ram.

    Inspiration för Kerstin Gadds akvareller och andra bilder · Más información

  • PRO
    User
    hace 7 años

    Jag brukar hänga en hel del av mina egna tryck och målningar på väggarna. Kika gärna på min profilsida. :)

  • PRO
    Konstnär Martin Andersson
    hace 7 años

    Hej, titta gärna in på min sida för inspiration till färgstarka oljemålningar.

  • PRO
    Artbysool / Sofia Olsson
    hace 7 años

    Jag hänger mina egna målningar på väggarna då jag gillar massa färg och abstrakt. Denna är 60 x 60 cm på duk och målad med akrylfärg W & N . Givetvis till salu.

    Insperation till akrylmålningar · Más información

  • PRO
    Konstnär cattis.j.berg
    hace 7 años

    Jag är aktiv konstnär och väljer sparsamt med konst och föredrar stora bilder

  • PRO
    Design Lisa Hult Sandgren
    hace 7 años

    Jag tycker om att blanda gammalt och nytt. Jag har till exempel en gammal typlåda på väggen tillsammans med egna illustrationer. Kontrasten är rolig mellan det slitna och det nya.

  • PRO
    Architerior
    hace 7 años
    Última modificación: hace 7 años

    ARCHITERIOR GALLERYSHOP · Más información

    Spana in Architerior Galleryshop på architerior.co/galleryshop. Där finns fotoprints från unga fotografer som alla har gett sin personliga historia till varje bild. Supersnygga på väggen och det känns kul att stötta unga fotografer och få en bakgrund till hur bilden kom till :)

  • Matilda Skoglund
    hace 7 años

    Hej! Jag tycker en av mina tavlor skulle passa bra hos dig! Besök gärna min sida för mer inspiration.

    Tavel och konst inspiration. · Más información

  • PRO
    ArtbyBrems
    hace 7 años

    Jag har min egna konst på mina väggar

  • PRO
    MAGNO ART AB
    hace 7 años

    Härligt Elvira att du är vaken och nyfiken på konst!

    Jag är själv konstnär, och har ställt ut och sålt min konst runt om i världen, bl.a N.Y, Paris, Dubai, London, m.fl....

    Jag driver även galleriet GALLERY MAGNO ART - STOCKHOLM på Sibyllegatan 15 (Östermalm) och visar//säljer här konst i alla smak riktningar och prisklasser i stor variation från utställning till utställning. Dessutom har jag ett tätt kontinuerligt samarbete med konstnärerna//kollegorna och finner alltid konst efter mina kunders förfrågningar.

    Mer info om mig//galleriet finns här via länkarna:


    http://magno-art.se/

    https://www.facebook.com/gallery.magno.art.stockholm

    https://www.facebook.com/magnus.saker

    Vänligen
    Magnus Säker
    073 515 73 33
    magnus@magno-art.se

  • PRO
    AdoptMyart
    hace 7 años

    Vill tipsa om Mandalas, ger en härlig färgklick om man vill ha det. Har du egna önskemål så kan jag jättegärna hjälpa dig :D Och det är inte dyrt :D Kolla gärna in adoptmyart så ser du mer :D /maria

    Mandalamålningar i hemmiljö · Más información

  • PRO
    Owl Streets AB
    hace 7 años

    Jag har styckat upp en gammal härlig judoinstruktionsbok och gjort ett kollage av, blev jättebra :)

España
Personalizar mi experiencia con el uso de cookies

Houzz utiliza cookies y tecnologías similares para personalizar mi experiencia, ofrecerme contenido relevante y mejorar los productos y servicios de Houzz. Al hacer clic en 'Aceptar' confirmo que estoy de acuerdo con lo antes expuesto, como se describe con más detalle en la Política de cookies de Houzz. Puedo rechazar las cookies no esenciales haciendo clic en 'Gestionar preferencias'.