Houzz Logo Print
heidinoemm

Behöver trädgårdstips!

Heidi Allen
hace 8 años

Hej!

Vi har flyttat in i ett nytt hus med en fin trädgård - dock har jag ingen aning om trädgårdsskötsel ... Det finns massor med buskar och träd etc men jag skulle gärna vilja plantera blommor och växter som blomstrar till våren - vilka ska man välja då? När är bästa tiden att plantera dem? Tack för alla tips!

Garden & terrace · Más información

Comentarios (6)

  • Victoria Axlund
    hace 8 años

    Jag tycker att en mangolia är fantastiskt vackert!

  • mariannese
    hace 8 años

    Krukodlade växter kan planteras under hela säsongen. Nu är det för sent för riktigt tidiga vårväxter som lökväxter som man sätter på hösten. Vårlökar som påskliljor, pärlhyacinter och kungsängsliljor som säljs i kruka nu snart kan sättas ut efter blomningen men då blommar de igen först nästa vår. Men en bra plantskola bör ha ett urval tidiga perenner, t ex olika primulor och aurikler, lungört, gulltörel, ormöga, vårkrage, löjtnantshjärta, kaukasisk förgätmigej, hornvioler. Har man bråttom är det enklast att köpa färdiga plantor av t ex penséer som tål en del kyla. De är tvååriga men frösår sig lätt. Planera redan nu vilka lökar du vill köpa i höst. Skaffa perenner med bladverk som kan dölja de fula lökbladen som måste få vissna ner ordentligt.

    Kungsängsliljor och kaukasisk förgätmigej i maj i min vårträdgård. Växer i gräs som jag inte klipper förrän bladen vissnat. I rabatt blir det enklare.


    Heidi Allen agradeció a mariannese
  • mariannese
    hace 8 años
    Última modificación: hace 8 años

    Bor du fortfarande i London? Behöver du i så fall engelska namn på mina växtförslag? Du borde ha tillgång till många plantskolor i din närhet. Jag gillar Clifton Nurseries i Little Venice och Chelsea Gardener på Sydney Street.

    Glömde nämna julrosor, Helleborus av alla sorter och färger, finns nog blommande exemplar i kruka vid den här tiden.

  • PRO
    User
    hace 8 años
    Otroligt svårt att ge råd utan att veta hur solen vandrar i trädgården. Men generellt, vill du ha blomning på våren, sätt lökar på hösten. Du kan sätta både i rabatt och i kruka. Tulpaner, snödroppar, scilla osv. Köp lite frön nu och förgro inomhus och sen kan du plantera ut växterna när nattfrosten är över. Det är bara att välja och vraka utifrån tycke och smak så kan du ha blomning från sen vår/försommar till höst. Lycka till!
    Heidi Allen agradeció a User
  • Heidi Allen
    Autor original
    hace 8 años

    Tack så mycket för alla bra tips! Jag bor i London @mariannese så trädgårdssäsongen börjar närma sig :)

Patrocinado

Volver a cargar la página para no volver a ver este anuncio en concreto

España
Personalizar mi experiencia con el uso de cookies

Houzz utiliza cookies y tecnologías similares para personalizar mi experiencia, ofrecerme contenido relevante y mejorar los productos y servicios de Houzz. Al hacer clic en 'Aceptar' confirmo que estoy de acuerdo con lo antes expuesto, como se describe con más detalle en la Política de cookies de Houzz. Puedo rechazar las cookies no esenciales haciendo clic en 'Gestionar preferencias'.